Årskrönikan 2018 - Ett år med fyllt med nya ansikten

Uppdaterad: 8 jan 2019

Hej alla! Nu är det dags att summera 2018 och blicka fram mot ett roligt 2019. Årets tema har varit nya ansikten i olika skepnader. Vi har gjort om våra koncept på bars och juice, börjat sälja i nya länder, designat om nära nog alla produkter, börjat handla från hängivna ananasbönder i Ghana, anställt två riktiga klippor och två nya Smiling-barn har kommit till världen. Så många nya ansikten har vi fått se under 2018, nedan är en liten tillbakablick från året som gått.


Säg hej till Mellisrutan

Vi började året med att göra om hela vårt barskoncept. Bort med allt det gamla och in med det nya. Idén var att det skulle smaka så gott som hembakat för att i bästa mån kunna konkurrera med kanelbullen i affären. Därmed fick min fru vara med som på bild vid alla införsäljningar för att få alla inköpare att verkligen fatta grejen med våra nya bars. Det gick igenom och wow vilken utveckling det har varit! De nya barsen säljer mer 50% bättre än de gamla. Kan verkligen rekommendera dessa nya bars där min favorit blivit citron/ingefära. En riktig fräsch smak med mycket nötter vilket stillar hungerkänslan.




Samma juice – i en hållbarare förpackning

Utav bara farten gjorde vi om våra juicer till en helt ny utformning där vi bytte våra glasflaskor till mer hållbara pappförpackningar. De flesta som handlar våra produkter är på väg någonstans och då är den här juicen helt perfekt: Lätt att bära med sig och lätt att slänga i närmsta papperskorg när du druckit upp den. Vad vi vet har ingen annan i världen vågat sig på att göra en Fairtrade och Ekojuice. Att den dessutom har en hållbar förpackning och är väldans god gör den väl värd att testa för er som inte gjort det?


Smilings nya förpackningar

När vi ändå var igång så gjorde vi om designen på nästintill alla påsförpackade produkter. Vi passade samtidigt på att göra en svensk och en flerspråkig variant. Totalt sett får jag det till 31 nya ”ansikten” *puh!* Jag tycker verkligen de blev kanonfina, hoppas ni också gillar dem!


Den tidigare designen:



Den nya designen:


Tillökning både på kontoret och hemma

Det har hänt andra grejer än nya produkter och ny design. Det har dykt upp nya ansikten på kontoret också då vi anställt våra två första medarbetare. Med hjälp av Opal Rekrytering stegade vår första anställde Erica in på kontoret och började köpa/sälja nötter. Erica är en riktig klippa som på kort tid blivit spindeln i nätet i det dagliga arbetet. Under hösten kom även anställd nummer två, Andrea, som ansvarar för våra sociala medier med bravur.


Vi har heller inte bara arbetat under året – Johan och Linnea och fått varsin grabb. Johans Albin damp ner i juli och Linnea fick sin August i november. Så nu har vi totalt fyra små Smiling-grabbar att förlita oss på i framtiden!


Fruktbollarna gjorde entré

Det roligaste under arbetsåret har varit att vi lanserat vår kanske häftigaste produkt hittills, fantastiska fruktbollar från Ghana. Helt enkelt bollar av frukt, inget annat. De är helt fria från nötter vilket gör att nötallergiker äntligen kan köpa ett vettigt snacks. Dessutom smakar de verkligen som frukt gör i odlingsländerna, då de är packade i konsumentförpackning direkt efter skörd och förädling av frukterna. Det vill säga att hela värdekedjan kring råvaran görs på plats i ursprungslandet och den färdiga produkten kommer direkt till Helsingborgs hamn utan några som helst mellanhänder. Läs mer om projektet här.


Smiling expanderar till ännu fler länder

Under året har vi även börjat sälja i Finland, Frankrike och nu senast i Hongkong. Det känns väldigt spännande att få sälja produkterna utomlands och jag hoppas vi bara har börjat på den här resan.


Vad händer 2019?

Ja, vem vet? Det jag vet är att det kommer nya spännande och riktigt bra produkter med containern från Ghana i början av året. Så håll utkik i torkadfrukthyllan! Förutom nya produkter så hoppas jag att vi kan försätta att göra världen lite mer hållbar och lite schysstare. Genom era köp skapas mängder av jobb på plats i odlingsländerna. För att ge lite perspektiv så involverades hela 82 personer (52 i produktionen och 30 bönder) bara i första batchen av fruktbollarna. Så Smilings produkter är inte bara ett gott och sunt mellanmål, det är en även en produkt som ger hundratals ett meningsfullt och schysst jobb att gå till (garanterade utifrån Fairtrades standarder). Det gör mig stolt och ibland får jag nypa mig i armen för att verkligen förstå att vår skoluppsats mynnat ut till att skapa hundratals nya positiva livsöden. FANTASTISKT!


God fortsättning till er alla!


Allt gott

Oscar

176 visningar

Vill du bli återförsäljare, har du frågor om våra produkter eller vill du helt enkelt bara säga hej? Skicka iväg ett mail till oss så svarar vi så snart vi bara kan!

The Smiling Group AB
Storgatan 33 B

114 55 Stockholm
info@smilinggroup.com