Ökat samarbete räddar arbeten och minskar matsvinn i spåren av Covid-19

Uppdaterad: maj 15


Coronapandemin har utvecklats till en försörjningskris som får förödande konsekvenser för människor i länder med utbredd fattigdom. Smilings primära försäljningskanaler är kraftigt reducerade av pandemin. Normalt säljer produkterna som mest där människor är i rörelse; i kiosker, på hotell, arbetsplatser, tåg och flyg. I spåren av Covid-19 är försäljningen på dessa kanaler i princip obefintlig och Smiling jobbar intensivt på att nå ut med produkterna på andra vis. Den stora anledningen till att fortsätta få ut produkterna är att undvika inställda leveranser från bondekooperativen i Västafrika.

Smilings leverantörer gör allt de kan för att den torkade frukten och nötterna ska nå de svenska hamnarna. Det gör dom alltid, Coronakris eller inte. De producerar troget sina kvantiteter och levererar sina produkter i både goda och mindre bra förutsättningar. Just nu arbetar vi tillsammans för att komma igenom lockdownen och pandemin. Smilings VD Oscar Alsén:

- Att ställa in leveranser från dessa hjältar är en icke-fråga. För våra bönder handlar livet om att vardagen ska gå ihop. Familjens basbehov ska täckas från dag till dag. Sällan finns det något sparande. Inom ett par veckor kan många troligt inte ställa mat på bordet till sina barn. Nu, mer än någonsin, kan vi se varför vi behöver en värld full av transparenta och rättvisa företag med ärliga intentioner som värnar om sina leverantörer.


Smilings långvariga samarbete med Matsmart har i detta skede utökats rejält för att försäljningen av produkter ska fortskrida.

- Vi har samarbetet med Matsmart.se sedan våra respektive verksamheter startade för några år sedan och Matsmart har alltid hjälp till att ta hand om vårt överlager. Detta gynnar inte bara oss, utan fortsätter ge mängder av schyssta arbetstillfällen för odlare och fabriksanställda i våra odlingsländer i Västafrika,fortsätter Oscar.


Medan besöksnäringen har tvärnitat har e-handeln under rådande pandemi vuxit kraftigt. Matsmarts försäljning har ökat rejält under det första kvartalet i år. Matsmarts VD Karl Andersson:

- Det talas mycket om krisen för besöksnäringen. Bakom dessa företag står grossister och leverantörer till hotell- och restaurangbranschen som i många fall går på knäna och sitter på lager som riskerar att slängas. Vi kan vara snabba här och se till att dessa varor når kunderna via vår e-handel istället. Det ger förhoppningsvis lite andrum till leverantörerna och det minskar definitivt matsvinnet.



Att addera en extra dimension till Matsmarts filosofi att rädda maten gör att nytta skapas på ännu fler plan just nu, något Smiling är otroligt tacksamma för.


- Vi uppmuntrat alla våra återförsäljare och nya kunder att tänka nytt för att bidra till att vår försäljning upprätthålls så vi slipper ställa i leveranser, avslutar Oscar Alsén.


0 visningar

The Smiling Group AB
Storgatan 33 B

114 55 Stockholm
info@smilinggroup.com